Min förlossningsberättelse!

Torsdagen den 8de december hade jag fått en tid till läkaren. Jag hade haft otroligt ont i mina fogar och i mina ben. Jag hade en låsning i mitt högra ben.. Jag hade ont och var TRÖTT på att inte kunna röra mig. Jag hade pratat mycket med min barnmorska och vi kom fram till att jag skulle få träffa en läkare för att disskutera igångsättning om prinsen inte tittat ut efter 40 veckor! Träffade läkaren på torsdagen och hon var mycket förstående.. Hon förökte "reta" honom lite där inne.. Kanske det skulle hjälpa. Sen skulle hon återkomma efter hon pratat med förlossningen om hur vi skulle göra med igångsättning. Ingen Alexander vill komma utan läkarens försök att sätta igång något gav bara smärtsamma sammandragningar! Dagen efter ringer läkaren med en tid till igångsättning! På själva lucia=) Vi skulle vara på förlossningen kl halv tio... Så vi hann titta på fina Iza som skulle gå lucia på dagis=) Vi fick veta att en igångsättning kunde ta LÅNG tid.. 1-2 dygn! De undersökte mig och sa att jag inte hade öppnat mig alls och att hans huvud fortfarande var rukbart!! Fick en tablett som skulle smälta under tungan och detta skulle sätta igång värkar.. 4 timmar senare skulle man få en till... 10 min efter jag tagit tabletten börja mina värkar!!! Shit tänkte jag! Detta går fort! Efter en stund kom barnmorskan in och sa OJ vad snabbt detta börja!! Jag fick TENS för att försöka lindra smärtan. Smärtan var fortfarande hanterlig.. Efter de undersökte mig sa det att jag tyvärr inte hade öppnat mig ALLS=( Men värkar hade jag med 1-2 min mellanrum.. De sa åt mig att lägga mig på rygg för att se om värkarna avtog något.. De blev något bättre men jag hade fortfarande värkar med bara någon min mellan.. De prata om att stoppa värkarna men ville avvakta lite.. Halv tre kom en ny barnmorska=) Hon sa åt mig att du måste upp och röra på dig så gott du kan.. Stå eller kanske sitta.. Något måste jag göra för att inget hände! Hon förklara att ibland när man blev igångsatt kunde det bli såhär att livmodern drog ihop sig och gav värkar men man öppna sig inte... Jag ställde mig upp en stund men med tanke på min smärta i mitt ben kunde jag bara stå en stund.. Sen satt jag mig i en fåtölj.. Hade då fått lustgas.. Satt i stolen en timmes tid sen kom barnmorskan in för att undersöka mig igen då var klockan strax efter fyra... Lite hade hänt och var nu öppen 1 cm!! Hon skulle prata med läkaren kl halv fem om hur det skulle gå vidare.. De bestämmde sig för att ta hål på hinnan.. så vattnet skulle gå.. Ca 17.00 gick vattnet. Skönt kändes de för att lite av trycket lättade=) Nu hoppades de på att något mer skulle hända och att jag skulle få en paus från mina värkar som nu var 1-2 mellanrum... Efter bara en kort stund börja de RIKTIGA värkarna... Och nu kändes de!! AJAJ!! Jag bad om någon smärtlindring och de ringde läkaren... (Det kändes precis som när jag skulle föda Izabella... Då tog de med hål på hinnan och efter gick det så fort!) Nu hade jag ont!! De undersöte mig och jag var öppen 5cm!! Jag skrek att jag ville ha smärtlindring NU!!! Läkaren var på väg sa de.... Efter en lite stund sa jag det känns som något trycker på... (då hade de endast gått en kort stund sen de sa att jag var öppen 5cm) ´Barnmorskan titta efter och sa att de var dax att krysta!!! Va?? jag var ju bara öppen 5 cm för en kvart sen.. Men nu var det dax att föda utan smärtlindring!!! Hade min TENS maskín.Lustgasen var jag rätt trött på! Jag börja krysta!! De gjorde sjukt ont!! Men efter bara en kort stund av krystande var han här!!! 18.36 hade jag han på mitt bröst våran älskade Alexander!!!<3 Lyckan var total!! Det tog mindre än 2 timmar från de att de riktiga värkna börja tills han var ute,, Och jag föde med endast TENS och lite lustgas(Jocke gav mig masken när smätan var som värst) 11-12-13 kl 18.36 kom han till världen 3640 g och 53 cm lång=) Helt perfekt!! Jocke var ett stort stöd att ha med sig=) Han stog vid min sida och peppade mig! Tanken var att jag skúlle lägga in lite bilder... Men det går ju INTE!! Morr... Vad händer med bloggen?? Jag gör mellanrum när jag skriver men när jag sen lägger ut blogginlägget så är där inga mellanrum... hmm??? Jaja hoppas det går att läsa!.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0